Dienstag, 29 Juli 2014 15:52

Artikel zu "Das Perfekte Dinner" zur Publikation angenommen

Ein vor drei Jahren durch Lehrstuhl Mitarbeiter Daniel Weimar initiiertes Projekt zum Abstimmungsverhalten in der TV-Show "Das Perfekte Dinner" ist zur Publikation angenommen. Zusammen mit David Schüller, Harald Tauchmann und Thorsten Upmann, stellt das Papier drei Haupteinflussfaktoren auf die Punktevergabe im Spiel heraus. So steigt mit späterem "Kochtag" die Siegwahrscheinlichkeit deutlich. Teilnehmer die bereits gekocht haben, geben signifikant weniger Punkte. Am interessantesten ist jedoch das Ergebnis, dass gleiche Teilnehmer (Alter, Migration, Beruf) gegenseitig mehr Punkte geben. Der Beitrag wird im internationalen Journal of Economic Psychology  unter dem Titel "Pro-Social Behavior in the TV Format "Come Dine with Me: An Empirical Investigation" erscheinen.  

 

Abstrakt:

We investigate the influence of social approval, reputation, and individual characteristics on voting behavior in the German version of the TV format "Come Dine With Me". Five contestants prepare a dinner for each other during the course of a week and evaluate each other's performance. The winner receives a monetary prize. Evaluations remain concealed until the show is broadcast. Because actual voting behavior remains concealed during the show, a contestant could evaluate his/her opponents as zero in an effort to increase his/her own chances of winning, without risking later punishment in the form of low scores. However, this behavior is not observed in our dataset, which runs from 2006 to 2011. We find that all of the following have a significant influence on the evaluating behavior: the objective sophistication of a meal; the order of cooking; whether a person has already cooked; and the social similarity between contestant and evaluator. These findings help to improve understanding of the impact that reputation and social approval have on economic decision making.