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<span style="font-size: 11pt; line-height: 150%;">Ähnlich deutschen Fußballunternehmen sind auch Unternehmen anderer Sportarten zunehmend mit eingeschränkten Finanzierungsalternativen konfrontiert. Grund sind nicht zuletzt Liquiditätsprobleme, basierend auf der Abhängigkeit von sportlichem und wirtschaftlichem Erfolg. Eine für Fußballunternehmen aktuell verstärkt genutzte Option der Fremdkapitalfinanzierung bilden Fan-Anleihen. Während derartige nichtbörsennotierten Mittelstandsanleihen für Fußballclubs bereits diskutiert sind, bestehen keine Untersuchungen hinsichtlich der Chancen und Risiken für andere Sportarten. Der Beitrag widmet sich daher – repräsentativ – einer Potentialanalyse von Fan-Anleihen für Basketball,- Handball und Eishockeyunternehmen. Aus theoretischer Sicht sind Fan-Anleihen durchaus für andere Sportarten eine mögliche Finanzierungsalternative. Mit Blick auf potenzielle Emissionsvolumen kann aus praktischer Sicht nur für die Top-Clubs eine Anleiheemission empfohlen werden.</span>
<span style="FONT-SIZE: 12pt; FONT-FAMILY: "Times New Roman", "serif"; LINE-HEIGHT: 150%; mso-ansi-language: EN-GB; mso-bidi-font-weight: bold" lang="EN-GB">The demand for triathlon has increased considerably during recent years; however, up to now there is little research available on the economic aspects of this sport. Therefore, the purpose of this study is to investigate the sport-related expenditure of triathletes. Based on the concept of consumption capital, a theoretical framework is presented that explains sport-related expenditure. Quantitative data was collected using a nationwide online survey of active triathletes in Germany (n=786). Yearly sport-related expenditure amounts to €2,745 on average. Regression results show that consumption capital (years of participation, weekly time of practice, self-assessed level of performance, participation in triathlon competitions) and socio-demographic characteristics (age, income) are significant drivers of sport-related expenditure. The findings have implications for the management and marketing of triathlon and related products (e.g. tourism) because of the increasing number of participating triathletes who represent an economically interesting target group. </span>
<span style="FONT-SIZE: 12pt; FONT-FAMILY: "Times New Roman", "serif"; LINE-HEIGHT: 150%; mso-ansi-language: EN-GB; mso-bidi-font-weight: bold" lang="EN-GB"></span>
<span style="FONT-SIZE: 12pt; FONT-FAMILY: "Times New Roman", "serif"; LINE-HEIGHT: 150%; mso-ansi-language: EN-GB; mso-bidi-font-weight: bold" lang="EN-GB">Working Paper:
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No pain, no gain: Effort and productivity in professional soccer von Joachim Prinz, Daniel Weimar, Pamela Wicker und Christian Deutscher.
Popularity kills the Talentstar? Einflussfaktoren auf Superstargehälter in der NBA (Prinz, J.; Weimar, D. ; Deutscher, C.).
Wann sind Unternehmen vergleichbar? – Eine Analyse der Multiplikatormethode am Beispiel von Fußballunternehmen (Fox, Weimar)
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Diskussionspapier zum Download: PDF
Who takes part in triathlon events? A application of lifestyle segmentation to triathlon participants (Wicker, Hallmann, Prinz, Weimar)
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Aufgrund steigender finanzieller Fehlbeträge suchen deutsche Fußballunternehmen verstärkt den Zugang zum privaten Fremdkapitalmarkt über die Ausgabe von „Fan-Anleihen“. Der vorliegende Artikel beleuchtet daher Erfolgsdeterminanten von „Fan-Anleihen“- Emissionen und analysiert Verwendungsmöglichkeiten der Emissionseinnahmen. Überregionale Popularität, positive Geschäftszahlen und Erstligazugehörigkeit werden als zentrale Erfolgsindikatoren herausgestellt.
Due to rising financial deficits German football clubs are increasingly interested in the access to private debt markets by the emission of "Fan-Bonds". The current article examines determinants of success of such "Fan-bonds" emissions and analyzes the various possible use of the obtained income. Popularity, positive financial results and the participation in the highest national league are identified as key indicators of emission success.
Working Paper: PDF